The Influence of Early Childhood Education Teachers' Academic Qualifications on the Quality of Learning at Insan Prima National Kindergarten, Cikarang, Bekasi

Authors

  • Venus Wanudyaningsih Kanugrahan Sekolah Tinggi Teologi IKAT, Jakarta
  • Daniel S. Tjandra Sekolah Tinggi Teologi IKAT, Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58355/manajia.v3i3.94

Keywords:

Early Childhood Education, Teacher Academic Qualification, Learning Process

Abstract

Early childhood education (PAUD) has a very important role or function in building the foundation of children's intelligence, social and emotional skills. Therefore, the quality of education provided at this stage requires special attention, especially in terms of the quality of PAUD teachers. PAUD teachers not only act as teachers, but also as facilitators who guide the cognitive, social and emotional development of their students. The main factor influencing the quality of the learning process in ECED is the teacher's educational background or teacher academic qualification. PAUD teacher education encompasses a range of knowledge and skills required to design, implement and evaluate learning in line with children's developmental needs. PAUD teachers who have a good educational background can create a fun, safe and stimulating learning environment for children, At last the teacher's educational background can affects to develop of the child. This research aims to determine and describe the influence of PAUD teachers' educational background on the quality of learning. By using qualitative methods in the form of interviews and direct observation to see the influence of PAUD teachers' educational background on the quality of learning. The conclusion of this research shows that teachers who have formal education in the field of PAUD, especially S1 PAUD, are more effective in managing the classroom, designing learning, and using media relevant to child development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alviani, T. S. & Graciela, M. T. Kompetensi Pedagogik Guru PAUD dalam Perencanaan dan Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Pbsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4 (2), 543- 550. 2020

Andini, D. M. & Supardi, E. Kompetensi Pedagogik Guru terhadap Efektivitas Pembelajaran dengan Variabel Kontrol Latar Belakang Pendidikan Guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), hlm. 149- 155. 2018

Anggraeni, A. D. (2017). Kompetensi kepribadian guru membentuk kemandirian anak usia dini (Studi kasus di TK Mutiara, Tapos Depok). AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 28–47

Anwar, M. R., Palmin, B., & Neno, M. E. N. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Kompetensi Sosial Anak Usia Dini di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Lonto Leok Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 76–83.

Budi Maryatun, Ika, Peran Pendidik PAUD dalam Mendidik Anak, vol. 5, No.1, Juni, 2016

Chandra, B. Pengelolaan Berbasis Standar Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Gadjah Mada University Press. 2022

Darmadi, H. Tugas, Peran, Kompetensi, dan Tanggung Jawab menjadi Guru Profesional. Jurnal Edukasi, 13(2), 161- 174. 2015

Fadhillah, Muhammad, Pendidikan Karakter Anak Usia Dini, Jogjakarta, ArRuzz Media, 2017

Farwan, R. dkk. (t.t.). Pemahaman Guru PAUD terhadapa Kompetensi Paedagogik. Program Studi PG-PAUD, FKIP Untan Pontianak.

Handini, O. & Widyaningrum, R. Kontribusi Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru terhadap Manajemen Kelas. Jurnal Profesi Pendidik, 3(1), 36-43. 2016

Hasan, A. A., Syahdia, H., Hifni, C., & Yasmin, A. (2023). KOMPETENSI GURU DALAM MENGEMBANGKAN ASPEK KONIGTIF ANAK USIA DINI DI TK HAFNISA. PELANGI: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Islam Anak Usia Dini, 5(2), 338–345.

Hidayat, A. R., & Nugraha, A. P. Strategi Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Masyarakat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 45-56. 2022

Hidayati, A. N. (2022). Pentingnya Kompetensi dan Profesionalisme Guru dalam Pembentukan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Jurnal Profesi Keguruan, 8(1), 1–9. Indriani, F. D., & Kuswanto, K. (2021). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan dan Kompetensi Guru Paud Terhadap Proses Pembelajaran. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 218–225.

Indriani, F. D., & Kuswanto, K. (2021). Pengaruh Latar Belakang Pendidikan dan Kompetensi Guru Paud Terhadap Proses Pembelajaran. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 218–225

Ittihad, I. (2016) Manajemen Diklat Berjenjang Tingkat Dasar Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru PAUD (Kegiatan Swadaya Bekerjasama Dengan SKB dan Himpaudi Kecamatan Aikmel). Palapa, 4(2), 104-119

Jumadi, dkk. Pemetaan Kompetensi Pedagogik, Profesional, Kepribadian dan Sosial Guru Fisika SMA/MA di Daerah Istimewa Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. 2013

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. 2015

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. 2015

Khairiah, Anggraini, D., Rahmanita, U., Jumanti, O., Wijiati, M., & Lestari, V. A. (2012). Problematika Kompetensi di Kalangan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Indonesia. Al-Khair Journal: Management, Education, and Law, 1(2), 87–99.

Kurniawan, L. P., & Rachmawati, I. Pengaruh Lingkungan Tempat Tinggal terhadap Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 22- 32. 2020

Mufidah, L. I. (2019). Tantangan Profesionalisme Guru pada Era Globalisasi. JURNAL LENTERA: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 18(2), 175–186.

Masnikou, A. Pendidikan Anak Usia Dini: Perspektif Sosiologi dan Psikologi. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia. 2021

Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Permendiknas No. 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini

Pratiwi, W. D., & Susanti, R. (2021). Memahami Tantangan Penerapan Standar Pengelolaan dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(2), 23-32.

Rismawati, W.C. Pengaruh Latar Belakang Pendidikan Guru Terhadap Kompetensi Profesional Guru. Thesis. FIP UNY. Universitas Negeri Yogyakarta. 2018

Saepudin, A. Problematika Pendidikan Anak Usia Dini Di Indonesia. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). 2013

Sarigih, Hasan. Kompetensi Minimal Seorang Guru Dalam Mengajar. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED Vol. 5 No. 1: 23-34. 2008

Sopakua, S., & Ipapoto, A. R. (2020). KOMPETENSI PEDAGOGI GURU PAUD DALAM MENGELOLA PERKEMBANGAN PESERTA DIDIK. Jurnal Ilmiah Mara Christy, 10(1), 20– 30

Warsita Bambang. 2008. Teknologi Pembelajaran Landasan dan Aplikasi. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Werdayanti, Andaru. Pengaruh Kompetensi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas dan Fasilitas Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi Vol. 3 No. 1: 79-9. 2008

Downloads

Published

2025-07-15

How to Cite

Venus Wanudyaningsih Kanugrahan, & Daniel S. Tjandra. (2025). The Influence of Early Childhood Education Teachers’ Academic Qualifications on the Quality of Learning at Insan Prima National Kindergarten, Cikarang, Bekasi. Manajia: Journal of Education and Management, 3(3), 246–253. https://doi.org/10.58355/manajia.v3i3.94

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.